2010-02-09

Åter i det förlovade landet...

...ehh, åter i min förlovades land?

Vädret suger. När det äntligen börjar snöa, så snöar det blötsnö. Mmm, vad mysigt.

Franskan går bra, jag blir bara liiite frustrerad när jag inte fattar de olika grammatiska reglerna. Men jag är i.a.f. inte ensam om att tycka att det är jobbigt, mina kurskamrater är nog minst lika förvirrade och frustrerade som jag. Idag skulle vi fylla i rätt prepositioner i olika meningar. Det låter lätt men är väldigt svårt. Det finns två prepositioner, "à" och "de", som typ betyder allt möjligt beroende på vilket verb man kopplar samman det med. Dessutom finns det en massa andra prepositioner också, som man såklart alltid glömmer bort. För att göra det hela ännu lite svårare så blir innebörden i olika verb olika beroende på vilken preposition man använder. På svenska är detta självklart, men när man knappt vet vad verbet betyder till att börja med, kan det vara svårt att förstå vad innebörden blir när man lägger till en preposition.

Nog talat om prepositioner.

Vi har börjat planeringen inför nästa års stora händelse. Jag planerar massor och Markus säger: "Det är för tidigt!" Men jag kan inte hjälpa det...

Nähä, nu måste jag göra franskläxan. A bientôt!

Dagens franska sjuksköterskeord: une prise de sang - ett blodprov.


2 kommentarer:

  1. Bra att du börjar lära dig lite sjuksköterskeord också :) Fortsätt att skriva regelbundet nu så lovar jag att läsa varje dag!
    kram

    SvaraRadera